Marty Werkman:
Webmaster Marty van
OVinBoskoop stuurde mij een aantal foto's
van opvallende bussen. En die omschrijving klopt
volkomen. Kijk en beoordeel of 'opvallend' de lading dekt.
Haltes en Abri's:
Toelichting bij elke foto.
Vette hap tijdens het wachten
en lekker warm met die kachel in het plafond
|
|
Van Nick kreeg ik ooit dit straatnaambord. Geen halte,
geen abri maar gewoon grappig
|
Geen abri waar elke morgen veel mensen staan te wachten
lijkt mij, wel een degelijk en schoon 'wachtlokaal'.
|
|
Een abri uit de kunstgalerij. De kunstenaar heeft er de
indruk
mee gemaakt dat we in een dierrijke omgeving vertoeven
of gaat mijn verbeelding met mij op de loop?
|
Tekeningen:
Van Martijn ontving ik een serie zelfgemaakte tekeningen waarvan ik
in elke volgende busbrief een exemplaar zal laten zien. Martijn
ontwerpt deze tekeningen om in een game te gebruiken en hij geeft
zelf een toelichting op het waarom en hoe.
Omdat ik voor een creatief project samen met iemand
een bus wil gaan maken voor in een computerspel wat tegenwoordig
heel populair is: Grand Theft Auto 5.
Dat spel klinkt misschien wat gewelddadig en niet helemaal als een
plek voor een prachtige nostalgische bus maar tegenwoordig is dat
spel online ook al op zo'n manier aangepast dat mensen het spel ook
voor een soort dagelijks leven gebruiken maar dan anders. De één
speelt een politieagent, de ander een buschauffeur, een crimineel,
een ANWB medewerker. Dus voor die doelgroep is zo'n nostalgische bus
natuurlijk wel prachtig. En ik zelf ben bezig met het opnemen van
een videoclip met beeldmateriaal opgenomen in dat spel. Dus
uiteraard wil ik in die video ook een aantal keren de bus een
verschijning geven. Waarschijnlijk is deze informatie voor
niet-gamers niet te volgen, maar ik ben er zelf erg enthousiast over
en het heeft met mooie nostalgische bussen te maken, dus dat kan
weinig kwaad om te vertellen denk ik.
De volgende tekening die ik gekozen heb betreft de
bekende GVB trams. Lijn 6 moet het helaas zonder ruitenwisser
doen...;-)
Op de 2e foto staat een miniatuur 8240 van de BBA maar dat is niet
juist want de 8240 reed bij Westnederland. De lijnfilm is wel juist
want deze bestemming vind je in Breda. Fraai getekend dat is zeker.
Leeuwarder Auto Bedrijf:
Een kwartet uit het noorden des lands, Friesland. Tussen 1920 en
1971 verzorgde dit bedrijf het openbaar vervoer. Belangrijk is
het feit dat er ook een bedrijf reed met de naam LABO maar geen
'familie' van LAB was.
Voor meer informatie verwijs ik graag naar
Wikipedia.
Een Leyland/Verheul met wagenparknummer 18 uit 1953.
Op 1 januari 1970 eindigde de levensduur.
|
Van Pieter Schelling kreeg ik de benodigde informatie
over deze bus.
Het is een Leyland/Hainje met nummer 22
(foto J.G. (Jan) Eggink) klik op de foto voor de
infokaart
|
Een Smit/Joure met carrosserie van White uit 1947
met wagenparknummer 24.
In maart 1957 kwam de bus in handen van een particulier
|
Dit is een Kromhout/Hainje uit 1950 met nummer 29 in de
vloot.
In 1961 bij de sloper geëindigd.
|
Cuba:
Alweer enige tijd geleden dat
ik regelmatig ex-Nederlandse bussen in Cuba heb geplaatst.
Ook dit hoofdstuk is voorzien van een kwartet.
Een MB200 DAF/den Oudsten uit 1988 op weg naar Alblasserdam maar
daar zal deze bus nooit meer komen.
De bus was ooit in dienst van Westnederland Waddinxveen met
kenteken BY-96-SP.
Later kwam er ZWN op te staan en in 1999 werd het Connexxion
waar het in 2003 einde oefening was voor Nederland.
|
|
|
|
Erik Kanters heeft al het een en ander verklapt op de foto maar
ik probeer nog wat meer te vinden.
Met Haarlem in de filmkast kun je ongeveer raden waar het
werkterrein geweest is.
De 7633 heeft dienst gedaan Bij de NZH, CN en Connexxion met
kenteken BY-37-BP in originele gelede vorm.
De bus reed van 1987 tot 2005 en verdween in 2007 naar Cuba waar
de bus ingekort werd
en voorzien van een cabrio achterzijde.
|
|
|
|
Deze MAN-A78 3938 stamt uit 2007 en kwam in 2011 bij
Womy terecht.
Via TCR (nummer 484 werkgebied Brabant) heeft de 3938 in
2013 nog dienst gedaan op de Arriva Keukenhoflijn als
wagen 854.
De bus is uiteindelijk dus naar
Cuba verscheept.
Het originele kenteken was BT-NR-19.
|
|
Een DAF/den Oudsten B86 uit 1987 met ooit kenteken
BY-21-HL werd in 1997 uit dienst genomen.
De bus heeft het op Cuba nog geruime tijd volgehouden
zoals Erik vermeldt.
Dit type had een lagevloer en een kortere lengte dan de
standaardbussen.
|
Wie weet dit?:
Deze foto laat een 'birdview'
zien van een busgarage annex busstation ergens in Nederland.
Er waren nog geen drones dus dit zal met een lange hengel
gefotografeerd zijn of een vliegtuigje. (doorstrepen wat
niet van toepassing is). Het ziet er allemaal nogal verlaten
en nieuw uit maar ik heb geen idee waar het is. Ik heb er
het volste vertrouwen in dat er lezers zijn die mij uit de
droom kunnen helpen.
En het klopte dat ik uit de droom
geholpen zou worden. Van Niels, Wietze en René kreeg ik een
reactie:
De luchtfoto betreft het oude
busstation van de GADO in Stadskanaal aan de Beneluxlaan. Het
huidige busstation ligt om de hoek, langs de doorgaande weg in
de bovenste helft van de foto (Navolaan) Op de plek van het oude
busstation zit nu een Jumbo, met daarboven appartementen. Het
geknikte flatgebouw staat er nog. Waarschijnlijk ergens begin
jaren 60 want van de (toen) nieuwbouwwijk Plan-Ter Maars is nog
weinig te zien.
Hartelijk dank voor de reacties.
Clips:
Twee opvallende clips deze keer. Op de eerste
video is een bus te horen en deels te zien die honden ophaalt.
Met als doel??? Een soort werknemers?
De tweede video laat een onscherp beeld zien van een
revolutionaire uitvinding, het vijfde wiel aan de wagen.
Uitsmijter(s):
Foto's van een Amerikaanse schoolbus
komen regelmatig terug in deze rubriek.
Deze schoolbus wordt als container gebruikt
of staat te wachten op verscheping
|
En deze schoolbus heeft een 2e leven gekregen als vrachtwagen
De vele gedaantes van dit type bus zijn ruim voor handen
|
Geen idee wat het idee hierbij is maar het
moeten blokjes kaas voorstellen.
Een soort SRV wagen dus....?
|
De grote spiegels op bussen zijn niets vergeleken met
uitstekende delen
bij deze wagen. Hij gaat vermoedelijk wel hard met 4
straalmotoren....
|
Busbabbel:
Wat kan ik nog vertellen dat niet eerder
aan de beurt is geweest? Toch vond ik weer een onderwerp. Al de busbabbels staan bij elkaar, te bereiken
vanaf de startpagina van de busbrief of via deze link:
Busbabbels.
De vorige keer dat ik op bezoek ging bij mijn oude collega's in de
vestiging van wat nu EBS is, viel het mij op dat er veel nieuwe
collega's rondhuppelen. Dat is natuurlijk onvermijdelijk want de tijd
staat niet stil en de 'oude hap' verdwijnt gaandeweg op een paar
fanatieke liefhebbers na die van geen stoppen (willen) weten want ook na b.v.
40 jaar kun je het werk nog steeds prettig vinden. Misschien nog wel
prettiger zelfs want de jeugdige bravoure is na zoveel dienstjaren vervangen door
een soort senioren berusting.
Je gaat de maatschappij niet veranderen dus ga het dan ook niet proberen
en negeer de grootbekken en koester de mensen die van goede wil zijn. Ze
zijn er nog hoor als je maar oplet. Maar goed, nieuwe collega's. Als ik
ze tegenkom en er is gelegenheid voor een praatje, dan stel ik me voor
en stel ik een paar voor de hand liggende vragen. Laatst ook, een nieuw
gezicht dus een praatje. "Hoe lang ben je in dienst?" Deze keer iemand
die antwoordde dat het zijn 3e dag was. Ik keek naar zijn rug en ik zei
dat ik dat kon zien omdat het prijskaartje nog op zijn rug hing. Flauw
natuurlijk maar het breekt het ijs. Onlangs is een collega plots
overleden, Martin, die voor mij altijd met een kleinigheid veel betekend
heeft in de tijd van mijn eigen start als chauffeur in 1983. Ik was zelf nogal
voorzichtig met het aanwezig zijn omdat ik ervan uitging dat ik me
tussen ervaren buschauffeurs bevond dus even rustig de kat uit de boom
kijken was mijn devies. In de vestiging stond toen een biljart en een
tafeltennistafel (raar woord eigenlijk) en na een paar weken als
startende buschauffeur, zittend in de luwte aan de koffietafel, riep deze
Martin mijn naam en vroeg of ik mee wilde doen bij het tafeltennisspel.
Hij wist mijn naam (!) en ik werd bij de groep betrokken (!). Geen schokkend moment
maar dat ik het na zoveel jaren nog onthouden heb, zegt iets over het
belang ervan. Het heeft mij altijd laten zorgen dat ik nieuwe mensen
snel leerde kennen. Geef ze een kans en oordeel niet te vroeg. Ze hebben
het al moeilijk genoeg want alle ervaren collega's hebben commentaar op
van alles en nog wat, Rijtijden, eindpunten, busmateriaal,
leidinggevenden, voorschriften en nog veel meer. Het is allemaal
helaas vaak negatief. (Ik generaliseer natuurlijk want ik moet ook de positivo's niet
vergeten). Nieuwe collega's krijgen een uniform, op tijd hun salaris,
rijden in moderne bussen en hoeven hun bus niet te tanken en niet schoon
te houden. Dat wordt allemaal geregeld. En natuurlijk gaat niet alles
naar wens maar als je om je heen kijkt naar vergelijkbare beroepen dan
weet ik zeker dat het overal niet altijd geweldig gaat. Soms is klagen
een terechte activiteit maar doe wat
je moet doen, meer wordt echt niet van je verwacht. De afspraak is
namelijk dat je veilig van A naar B rijdt en indien
mogelijk een beetje vriendelijk omgaat met je klanten en je bus. Meer
niet.
Tot slot: geef nieuwe collega's
een kans, help ze en laat ze niet starten in een negatieve sfeer, zij
hebben 'vroeger' niet meegemaakt en hebben weinig aan vergelijkingen met
die tijd. Over dertig jaar hebben zij weer verhalen van vroeger uit deze tijd.
Busbios(coop)
film(pjes)
In deze busbios heb ik gekozen voor
een bedrijfsfilm van de NZH uit 1991. In mijn ogen is 1991 nog niet heel
lang geleden maar als je in deze film de werkwijze en de presentatie
bekijkt, klinkt het beter om te spreken over de vorige eeuw, klinkt wat
meer gedateerd en daardoor beter op z'n plaats. De kwaliteit laat helaas
te wensen over maar het gaat mij om het tijdsbeeld.
Nu ik toch bij de NZH bezig ben, is een vervolg op de vorige brief vrij
logisch. In de 2e film is te zien hoe het NZH museum aan de restauratie
van een bolramer, de 5023, bezig is. De toelichting op deze bus staat in
busbrief 181.
En heb ik interesse opgewekt voor het
herstellen van historisch materiaal, moet ik natuurlijk ook een link
naar het herstel van de
blauwe tram vermelden. Heel jammer dat deze tram voorlopig nog
niet te zien is doordat de werkzaamheden vertraging hebben opgelopen
waarvan via deze link
het laatste nieuws te lezen valt.
Oma is 100
jaar geworden. Voor die gelegenheid komt de burgemeester bij
haar op bezoek. 'U leeft nu honderd jaar," zegt de burgemeester,
"wat is in al die honderd jaar nu de grootste verandering in uw
leven geweest? Zonder een seconde na te denken, zegt oma: "De
dokter." 'De dokter?' vraagt de burgemeester verbaasd. "Ja,"
zegt oma: "Toen ik 20 jaar was, zei de dokter: helemaal
uitkleden en ga maar liggen'. Toen ik 40 jaar was, zei de
dokter: 'bloesje uit en ga maar zitten'. En toen ik 80 jaar was,
zei de dokter: je tong maar uit en blijf maar staan'.
Onderwijzer: "Peter,
zeg me eens wie van jullie is gisteren in mijn appelboom
geklommen om appels te stelen ?"
Peter: "Ik hoor u niet goed, meester, hier op de achterbank."
Onderwijzer: "Dat zullen we wel eens zien. Kom eens hier op mijn
plaats vooraan. Ik zal eens plaats nemen aan jouw lessenaar, en
dan mag jij me eens een vraag stellen."
Ze wisselen van plaats en Peter doet wat hem opgedragen is.
Peter: "Meester, wie heeft gisteren nacht met mijn zus
geslapen?"
Onderwijzer: "Je hebt volkomen gelijk Peter, hier achteraan kun
je echt niks verstaan."
Tot slot:
Dat was het dan weer. Ik trap op de rem want ik vind
het zo mooi geweest. Ik moet nog wat overhouden voor brief
183....;-)
Graag tot april wanneer ik weer een ei gelegd zal hebben. Het is dan
lente dus ik ben benieuwd wat het ei gaat worden. Het blijft
namelijk altijd de vraag: wat was er eerder, de kip of het ei???
Ik denk het ei maar voor die discussie zullen er vast wel podcasts
zijn.
Graag tot de volgend brief.
Hartelijke groeten
Wim Koeleman (kameleon@ziggo.nl
of busbriefbode@gmail.com)
Wijsheden:
Wees jezelf! Een origineel is altijd meer waard
dan een kopie.
Soms kun je beter achteraf vergiffenis vragen, dan
vooraf toestemming.
Als er twee wegen zijn, neem dan de moeilijke,
want op de gemakkelijke is het meestal druk.
terug naar de